Waarom Nissan grotendeels op Renault zou kunnen moeten rekenen
Renault schudt in 2025 alweer de markt wakker. Nissan bungelt ernaast, financieel รฉn strategisch. Wie redt wie?
De balans van de alliantie is scheef, maar toch onmisbaar; dat is de paradox die beleggers รฉn technici bezighoudt!
Waarom Nissan grotendeels op Renault moet leunen volgens de keiharde cijfers
Op papier boekt Renault Group een operationeel verlies van 8,4 miljard euro in het eerste halfjaar. Sleutelwoord: boekhoudtruc.
Zonder de negatieve bijdrage van Nissan โ min 11,6 miljard โ zou de Franse reus zelfs een half miljard winst tonen. Gek toch?
Een eenmalige boekhoudkundige mokerslag
Renault waardeerde zijn krimpend belang in Nissan opnieuw. Dat leverde een eenmalig verlies van 9,5 miljard op.
Volgens Parijs doet die chimรจre geen cent pijn in de kasstroom; het voelt alsof een spook langs de rekenmachines raast en daarna verdwijnt.
Nieuwe alliantie-afspraken: van wurggreep naar evenwicht
De archaรฏsche 43 procent macht van Renault in Nissan is gesmolten tot 15 procent. Tokio haalt opgelucht adem.
Een onafhankelijke trust parkeert 28,4 procent van de aandelen en neutraliseert het stemrecht. Machtsspel voorbij? Nog niet helemaal!
Ampere: het elektrische krachthonk
Nissan koopt 15 procent van Renaults nieuwe EV-dochter Ampere. Zo blijft men in de slipstream van Europese emissieregels.
Geruchten in Yokohama fluisteren dat ook Mitsubishi mee wil springen, een triomviraat in wording.
Wie trekt nu รฉcht aan het langste eind?
Renault blijft Europees nummer twee in verkoopaantallen en nummer รฉรฉn in Frankrijk. Daciaโs Sandero is opnieuw publiekslieveling.
Nissan, ooit bravoure, staat nu schoorvoetend achter de coulissen en wacht op de nieuwe Leaf 2.0 en een budget-EV op Twingo-basis.
De wisselkoers en het busjes-spook
Renault verdiende vorig jaar vet aan bedrijfswagens; dit jaar duwt de shift naar EVโs de marge naar beneden. Busjes zijn cashkoeien, batterijen eerder vechtvee.
Daarom is de gedeelde ontwikkeling van de FlexEVan cruciaal; wie durft nog beweren dat de alliantie geen nut meer heeft?
Een onafwendbare symbiose, want de toekomst raast sneller dan het verleden
Regelgeving, recyclage, solid-state-accuโs; het kluwen vereist diepe zakken รฉn gedeelde laboratoria.
Renault levert de centen รฉn de platforms; Nissan brengt productievolume en Aziatische toeleveranciers. Zo simpel, zo noodzakelijk!
Het orderboek als lakmoesproef
Voor de komende twee maanden is de productie bij alle merken gevuld. CEO Franรงois Provost ziet het zonnig, misschien tรฉ zonnig.
Een onverwachte recessie? Een chiptekort? De alliantie zal opnieuw kraakken, maar breken durft niemand meer voorspellen.

Comments
Leave a comment