Nieuws

Elektrische auto’s, is de overdrijving helemaal uit de hand aan het lopen?

By Lena Wagner , on 27 oktober 2025 à 16:23 - 3 minutes to read
ontdek of de hype rond elektrische auto's echt overdreven is. we analyseren de laatste trends, misvattingen en feiten over elektrische voertuigen en of de populariteit ervan terecht is.

Elektrische auto’s worden steeds populairder, maar is de hype rondom deze voertuigen niet wat overdreven? Velen loven ze als milieuvriendelijk, maar de praktijk vertelt een ander verhaal. Wat zegt de recente Eurocharge 2025 roadtrip over hun echte prestaties?

Hoe goed presteren elektrische auto’s echt op lange afstand?

Dagelijks vervoer met elektrische auto’s past vaak prima bij korte afstanden. Toch zijn er flinke twijfels over hun rijbereik tijdens lange ritten. Tests tijdens Eurocharge 2025 toonden aan dat bij snelheden van 130 km/u op de snelweg het verbruik flink stijgt. Dit betekent dat het rijbereik met ongeveer 40% daalt. Reken maar uit: waar je op rustige wegen nog bijna het officiële WLTP-cijfer haalt, halveert je actieradius eigenlijk bij hoge snelheid.

Waarom stijgt het verbruik zo hard bij hogere snelheden?

Nieuws als deze zijn niet zomaar pech. Luchtweerstand neemt exponentieel toe naarmate de snelheid hoger ligt. Dat betekent dat je meer energie nodig hebt om die snelheid vast te houden. Zelfs de modernste modellen van Porsche, Audi of Renault lijden hier hetzelfde onder. Snelladen helpt, natuurlijk, maar compenseert niet volledig voor het extra energieverlies.

Technologische sprongen: Wat betekent 800V echt?

De 800V-architectuur staat bekend als dé innovatie voor snelladen en efficiëntie. Door hogere spanning halveert de benodigde stroomsterkte, wat warmteverliezen beperkt. Dit resulteert in een hoger rendement van de elektrische aandrijflijn. Bijvoorbeeld de BMW iX3 of de Lucid Air halen dankzij 800V indrukwekkende rijafstanden bij gematigde snelheid.

Toch blijft ook hier de hamvraag: bij snelheden boven de 120 km/u zegt ook 800V onvoldoende om de efficiëntieverliezen te beperken. De natuurwetten laten zich simpelweg niet omzeilen.

Rijbereik en snelheid: de harde realiteit

Een Renault 4 E-Tech illustreert het fikse verschil mooi: op rustig bochtige wegen haal je zo’n 377 km, maar op hoge Hongaarse snelwegen zakt dat naar 223 km. Niet mis! Voor rijders die denken hun elektrische auto te pakken voor lange snelwegritten is dit toch een wake-up call. Het betekent dat je moet wennen aan een rustigere rijstijl rond 100 à 110 km/u als je niet wilt blijven steken bij laders en opladen tijd kost. Zo simpel is het.

Rendement versus vermogen: waar gaat het mis?

Dat vermogen en rijbereik zelden hand in hand gaan, blijkt wel bij modellen zoals de BMW i5 M60 Touring. Dit model slurpt bijna 31 kWh per 100 km bij gemengd gebruik. Wie sportief rijdt, ziet meteen dat de batterij sneller leeg raakt dan de Oosterburen hun bockbiertjes naar binnen gieten aan de Oktoberfesttisch. Het rendement is niet alleen afhankelijk van techniek, maar ook van jezelf achter het stuur.

De balans zoeken voor het échte elektrisch rijden

Wie droomt van onbezorgd elektrisch toeren moet vooral realistisch blijven. Dankzij technologische vooruitgang zoals 800V-systemen wordt het al beter, maar een verdubbeling van energiedichtheid of revolutionaire aerodynamica zijn nog nodig om echt grote sprongen te maken. Tot die tijd blijft het een kwestie van Gemütlichkeit: met mate en een ontspannen snelheid genieten van de rit. Overdrijven valt niet te vermijden, maar is het ook echt zo slim?

Lena Wagner ist die Seele des Blogs. Als echte Münchnerin mit einem Händchen für die feinen italienischen Aromen, teilt sie ihre Liebe zur perfekten Pizza und zur bayerischen Gastlichkeit. Lena weiß, wie man herzhafte Tradition und mediterrane Leichtigkeit harmonisch verbindet. Sie gibt hier die besten Tipps, neue Kreationen und alles über unsere Spezialitäten.

Comments

Leave a comment

Your comment will be revised by the site if needed.